Veicam automobiļu pārbūvi no iekšdedzes motora uz elektromotoru. Sniedzam konsultācijas ar šādu pārbūvi saistītos jautājumos, kā arī piedāvājam klientiem pārbūvei nepieciešamās komponentes.
Izmantotā tehnoloģija
Tehnoloģijas pati pamata būtība ir aizvietot iekšdedzes motoru un ar to saistītās sistēmas (degvielas tvertni, izplūdes sistēmu, ) ar elektromotoru un tam nepieciešamajām komponentēm. Elektromotoru vieno klāt pie pārnesumu kārbas, kas ļauj variēt ar motora darba apgriezieniem, lai gan jāpiebilst ka elektromotora griezes moments ir pietiekams arī pie maziem apgriezieniem, kā rezultātā bez kārbas var arī iztikt. Pēc iekšdedzes motora un visu ar to saistīto komponenšu demontāžas seko elektromotora, vadības moduļa, akumulatoru un BMS sistēmas montāža motortelpā.
Jāpiebilst ka pie šāda veida pārbūves jāņem vērā virkne tehniski nozīmīgu nianšu, ar kurām esam iepazinušies iepriekšējos pārbūves projektos un esam gatavi palīdzēt jebkurā jautājumā.
Veicot automobiļa pārbūvi jāņem vērā ka:
- Automašīnas gaisa kondicionētājs kā arī apsilde ir jāpārbūvē absolūti no jauna. Iekšdedzes motora lietderības koeficients svārstās no 15-20%, pārējā enerģija tiek novadīta siltumā ar ko arī tiek apsildīts Jūsu iekšdedzes motora automobiļa salons. Elektromotora lietderības koeficients sasniedz līdz pat 95% lietderību, kā rezultātā ar šo siltuma daudzumu nav iespējams apsildīt salonu. Šādos jautājumos kā vienu no variantiem lietoto Webasto apsildes sistēmas kas darbojas no akumulatoriem.
- Motoram jāveido jauna stiprinājumu sistēma motortelpā kā arī visām mainīgajām daļām jābūt attiecīgiem rasējumiem un materiāli stiprības aprēķiniem.
- Arī bateriju šūnām jāveido jaunas kastes. Jāpiebilst ka šīm kastēm jāspēj noturēt baterijau šūnas vietās pie automobiļa apgāžanās, kā arī visiem spēka konektoriem jābūt noslēgtiem un pietiekošā attālumā no automašīnas korpusa.
- Pārbūves galveno tehnisko risinājumu skicēm ir jāsniedz gana skaidrs priekšstats par veicamajām izmaiņām sakarā ar elektromotora uzstādīšanu, bateriju stiprinājumiem, u.c.
- Visiem spēka kabeļiem ir jābūt oranžā krāsā, apzīmētiem ar augstsprieguma zīmēm kā arī konektori nedrīkst būt viegli pieejamās vietās.
- Viena no svarīgākajām lietām – lai automobilis varētu piedalīties ceļu satiksmē, tam ir jāveic CSDD otrās pakāpes pārbūve saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.725. Šobrīd esam pirmais un vienīgais uzņēmums Latvijā, kurš ir oficiāli veicis šāda veida pārbūvi.
- U.c. svarīgi faktori kas jāņem vērā veicot auto pārbūvi.
Pirmā oficiālā automobiļa pārbūve.
Vairāku mēnešu garumā izstrādājām pārbūves projektu visiem labi pazīstamajam ukraiņu automobilim ZAZ-965 (Zaparožecs). Oriģināli automobilis ražots 1964. gadā, četrvietīgs, ar 20kW iekšdedzes benzīna motoru. Automobilis nav aprīkots ar hidroliskajām bremzēm un stūres pastiprinātāju, kas salīdzinoši atvieglo automobiļa pārbūves procesu.
Pārbūves process tiek dalīts daļās. Sākotnēji būtu pareizi uzrakstīt pārbūves projektu ar visiem nepieciešamajiem rasējumiem un aprēķiniem, kas ir jāsaskaņo ar ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD), lai tālāk nerastos nepatīkami jautājumi. Pašas pārbūves pirmajā daļā tiek demontētas iekārtas no esošā transportlīdzekļa kas saistītas ar iekšdedzes motoru, pats motors, degvielas tvertne, esošā salona un logu apsildes sistēma, izplūdes sistēma. Tālāk tiek veikta ekspertīze esošajām/paliekošajām daļām, lai tās būtu spējīgas darboties jaunajā auto, jo elektromotors ievieš savas korekcijas auto darbībā kā arī kopējā auto izsvarojumā. Kad tas izdarīts, tālāk tiek veikti aprēķini auto komponenšu izvēlei, lai tiktu izvēlētas visoptimālākās komponentes konkrētajam auto. Aprēķini tiek balstīti uz daudziem vitāli svarīgiem faktoriem. Pēc aprēķinu veikšanas tiek komplektētas un pasūtītas komponentes un tikai pēc tam seko jauno daļu uzstādīšana transportlīdzeklī.
Konkrētajam projektam tika izvēlēts jaunākās paaudzes bezsuku līdzsprieguma motors (BLDC). Pēc savas būtības šis motors tiek vadīts ar maiņsprieguma impulsiem un darbojas kā sinhronais motors. Motora jauda tika saglabāta iepriekšējā, proti, nomināli 20kW. Motors tiek vadīts ar tam paraudzētu invertoru (vadības bloku). Vadības bloks bateriju līdzspriegumu pārvērš impulsveidu maiņspriegumā un mainot impulsu frekvenci vada motoru un liek tam griezties attiecīgajā ātrumā. Viena no komplicētākajām sistēmām elektroautomobiļos ir bateriju sistēma, kas tiek aprīkota ar bateriju menedžmenta sistēmu (BMS), kas neļauj litija jonu akumulatoriem tikt pārāk dziļi izlādētiem kas novestu pie bateriju šūnu ķīmiskiem bojājumiem, vai pārlādētiem, kas novestu pie līdzīgām sekām. Automobilim tika saglabāta esošā 12V sistēma, visām tam paredzētajām lietām.
Bateriju paka kopumā sastāv no sešdesmit litija jonu akumulatoriem. Akumulatori ir divās paralēli slēgtās pakās, katrā pa trīsdesmit akumulatoriem, kas dod nominālo spriegumu 96V un kopējo ietilpību 19,2kW.